Eva Englund glaskonstnär

Eva Englund glaskonstnär – En resa genom glasets värld

Eva Englund var en mästare på att skapa unika och gripande konstverk i glas, och under sina aktiva år förnyade hon den avancerade graaltekniken. Hon utbildade sig vid Konstfacks keramiklinje och Capellagården innan hon började arbeta vid Pukebergs glasbruk mellan 1964 och 1973. Från 1974 till 1990 var hon en central figur hos Orrefors glasbruk, där hon skapade graalglas, vaser och skålar med figurativa motiv.

Eva Margareta Englund, född 1937 i Stockholm och död 1998, är representerad vid flera framstående museer som Nationalmuseum och Kalmar konstmuseum. Hennes konst kännetecknas av detaljrika ansikten och figurer som ofta prydde hennes verk. Med en blandning av teknisk skicklighet och konstnärlig vision, lyckades Englund sätta en distinkt prägel på svensk glaskonst.

Efter att ha slutat på Orrefors fortsatte Englund sin karriär som frilansande konstnär och formgivare. Hennes unika stil och konstnärliga bidrag har gjort att hon är ihågkommen som en av de mest inflytelserika svenska glaskonstnärerna i modern tid.

Biografi

Eva Englund var en framstående svensk glaskonstnär känd för sina unika och innovativa verk inom graalglas. Hon inspirerade många med sina konstnärliga uttryck under sin karriär och efterlämnade ett bestående arv inom svensk glaskonst.

Tidiga liv och utbildning

Eva Englund föddes 1937 i Stockholm. Hon påbörjade sin konstnärliga utbildning vid Konstfacks keramiklinje, där hon studerade keramik och glas. Senare förfinade hon sina färdigheter vid Capellagården, en betydande hantverksskola på Öland. Denna tidiga utbildning lade grunden för hennes framtida arbete inom glaskonsten och formgivningen.

  • Född: 1937, Stockholm
  • Utbildning: Konstfacks keramiklinje, Capellagården

Karriärens början och utveckling

Englund inledde sin professionella karriär som glaskonstnär vid Pukebergs glasbruk, där hon arbetade från 1964 till 1973. Efter sin tid på Pukebergs glasbruk flyttade hon till Orrefors glasbruk, där hon var verksam mellan 1974 och 1990. Vid Orrefors utvecklade hon avancerade tekniker inom graalglas och skapade många verk med figurativa motiv som vaser och skålar.

  • Arbetsplatser: Pukebergs glasbruk (1964-1973), Orrefors glasbruk (1974-1990)
  • Tekniker: Graalglas, figurativa motiv

Senare karriär och arv

Efter sin tid på Orrefors fortsatte Englund sitt arbete som självständig konstnär och formgivare. Hon vidareutvecklade den avancerade graaltekniken och hennes verk kom att representeras i flera viktiga samlingar, inklusive Nationalmuseum och Kalmar konstmuseum. Eva Englund avled 1998 och är begravd på Norra begravningsplatsen i Stockholm.

  • Självständig karriär: 1990 och framåt
  • Samlingar: Nationalmuseum, Kalmar konstmuseum
  • Avlidit: 1998
  • Begravningsplats: Norra begravningsplatsen, Stockholm

Konstnärligt arbete

Eva Englund, en svensk formgivare och glaskonstnär, var mest känd för sin användning av graaltekniken och sina unika figurativa motiv. Hon arbetade främst med skålar och vaser och utvecklade sin egen distinkta stil med naturlyriska och mytiska figurer.

Graaltekniken

Graaltekniken är en komplex glasbearbetningsmetod som Eva Englund använde för att skapa sina mest kända verk. Tekniken involverar att innesluta ett målat eller graverat mönster mellan två lager glas, vilket ger en djupverkan och en rik färgpalett.

Englund förnyade traditionen genom att introducera diskreta pastellfärger och abstrakta växtmotiv. Hennes innovativa arbetssätt vid Orrefors glasbruk mellan 1974 och 1990 bidrog till att modernisera graaltekniken. Verk som skapades med denna teknik inkluderade vaser och skålar med detaljerade ansikten och figurer.

Designfilosofi och stil

Evas designfilosofi grundade sig i att kombinera form och funktion med estetisk skönhet. Hon var inspirerad av naturen och mytologiska teman, vilket avspeglades i hennes graalarbeten och andra verk. Många av hennes objekt hade naturlyriska motiv och organiska former.

Hennes stil kännetecknades av en känsla för detaljrika mönster och en förkärlek för subtil färganvändning. Englund lyckades skapa verk som var både moderna och tidlösa, vilket har gjort hennes glaskonst mycket eftertraktad.

Skulpturer och dekorativa objekt

Utöver graalvaser och skålar skapade Eva Englund också en mängd andra dekorativa objekt och skulpturer. Hon använde oftast glas som sitt medium men experimenterade även med blandtekniker för att uppnå specifika uttryck.

Hennes skulpturer inkluderade ofta mytiska figurer och naturväsen som framhävde hennes känsla för komposition och design. Genomgående för hennes arbete var en förmåga att förena funktion och estetik, vilket återspeglades i varje föremål hon skapade, från de mest praktiska till de rent dekorativa.

Englunds bidrag till Svensk glaskonst

Eva Englund är känd för sina innovativa tekniker och den mångfald av teman hon utforskade genom sitt arbete som glaskonstnär. Hon spelade en viktig roll i att förnya svensk glaskonst genom sina bidrag till design och estetik.

Innovation inom glasdesign

Eva Englund var banbrytande inom svensk glaskonst, särskilt genom sin användning av graaltekniken. Hon arbetade vid Pukebergs glasbruk och Orrefors glasbruk, där hon förnyade och utvecklade den avancerade graaltekniken. Denna teknik, som involverar inneslutning av dekorationer i glas, tillät henne att skapa förtrollande vaser och skålar med intrikata motiv.

Englunds design inkluderade ofta ansikten och figurer som blev kännetecken för hennes verk. Hennes experimentella tillvägagångssätt lade grunden för moderna tekniker inom glaskonst. Hon kombinerade färger som indigo, malakit och linneá för att skapa unika och iögonfallande konstobjekt.

Inspiration och teman

Eva Englunds arbete inspirerades av naturens skönhet och mystiska varelser. Hennes serier med namn som Naturväsen och vilda blommor visade på en djup förkärlek för flora och fauna. Konstverken bar ofta motiv av blommor, djur och andra naturinslag samt abstrakta former.

Teman som ansikten och figurer var också framträdande i Englunds verk. Hennes skapelser som muraya ab och linneá reflekterade en fascination för människans och naturens harmoni. Denna blandning av inspiration och symbolik förnyade och stärkte svensk glaskonst under hennes tid.

Samarbeten och influenser

Eva Englund var en tongivande konstnär inom svensk glaskonst med en unik förmåga att samarbeta med andra konstnärer för att skapa banbrytande verk. Hon var också en inspirationskälla för kommande generationer av formgivare.

Samarbete med Orrefors och andra konstnärer

Eva Englund var verksam vid Orrefors glasbruk mellan 1974 och 1990 och dessförinnan vid Pukebergs glasbruk från 1964 till 1973. Vid Orrefors utforskade hon graaltekniken och skapade vackra vaser och skålar ofta med figurativa motiv som ansikten och figurer.

Englund arbetade nära med andra konstnärer, bland annat Wilke Adolfsson, en glasblåsare, och Dorothy Konnberg, en gravör. Tillsammans med Adolfsson och Konnberg startade hon sitt egna företag, Muraya AB, efter att ha lämnat Orrefors 1990, där de fortsatte att använda graaltekniken.

Eftermäle och inspiration för andra

Eva Englunds påverkan på glaskonstnärssamhället är monumental. Hennes verk finns representerade vid bland annat Nationalmuseum i Stockholm och Kalmar konstmuseum. Vid Orrefors designade hon även glasserviser som ”Maja.”

Hennes verk i graalteknik och figurativa motiv har inspirerat många yngre konstnärer. Många ser Eva Englund som en pionjär inom området för sitt nyskapande och förmåga att kombinera teknik med uttrycksfullhet.

Utställningar och samlingar

Eva Englund, en framstående glaskonstnär, har haft betydande verk visuellt immortaliserade i både nationella och internationella utställningar. Hennes intricata graalglas med figurativa motiv har fängslat publiker globalt och finns representerade på flera välkända museer.

Nationella och internationella utställningar

Englund började sin karriär vid Pukebergs glasbruk från 1964 till 1973 och fortsatte därefter vid Orrefors glasbruk mellan 1974 och 1990. Hennes verk har ställts ut på prestigefyllda institutioner som Nationalmuseum och Kalmar konstmuseum.

Eva Englunds graalglas, ofta dekorerade med ansikten och erotiska scener, blev omedelbara samlarobjekt. Verk från hennes senare abstrakta period, präglade av aztek-inspirerade sicksackmönster, utställdes också internationellt.

Vid Orrefors var hennes glasverk del av större kollektioner som presenterades på internationella mässor. Detta inkluderade viktiga utställningar under 1980-talet där hennes figurativa glas utgjorde huvudattraktioner.

Hennes glaskonst har uppmärksammats inte bara i Sverige utan också globalt genom utställningar i exempelvis USA och Japan, cementerande henne som en viktig röst inom modern glaskonst.

Tekniker och material

Eva Englund använde sig av olika tekniker och material i sin konstnärliga process. Hennes arbete var särskilt känt för användningen av graalglas och spel av ljus och skugga.

Arbete med graalglas och färgskikt

Eva Englund förnyade den avancerade graaltekniken, en teknik som innebär att en färgkropp med dekorativa motiv kapslas in i ett lager av klarglas. Graalglas är en teknik som är känd för sina komplexa lager och vackra färgskikt.

Hon skapade ofta graalglas med motiv som ansikten och figurer. Processen innebär att man blåser ett färgat glas, graverar motiv och sedan kapslar in detta i ett nytt lager av klarglas. På så sätt får glaset ett djup och en unik karaktär.

Form och ljusspel

För Eva Englund var spelet mellan ljus och skugga essentiellt i hennes arbete med glas. Hon experimenterade med olika former och storlekar för att se hur ljuset skulle brytas och skapa vackra schatteringar i glaset.

Formerna på hennes vaser och skålar varierade i både diameter och höjd, och detta påverkade hur ljuset lekte genom de olika färgade lagren. Hon använde ofta grönt och andra färger för att skapa en dramatisk effekt, där ljuset kunde träffa blad och andra detaljer i glaset och skapa en föränderlig visuell upplevelse.

Arvet efter Eva Englund

Eva Englund lämnade ett bestående avtryck inom svensk glaskonst genom sina innovativa tekniker och unika stil. Hon har blivit firad med flera minnen och hyllningar som erkänner hennes betydelse och inflytande på glasindustrin.

Betydelse inom svensk glaskonst

Eva Englund var en pionjär inom graalglas och har gett svenska glasbruk en högre internationell status. Hon var verksam på Pukebergs glasbruk 1964-1973 och Orrefors glasbruk 1974-1990.

Hon utvecklade graaltekniken och skapade vackra vaser och skålar med figurativa motiv. Hennes konstverk finns representerade vid Nationalmuseum och Kalmar konstmuseum. Hennes bidrag har inspirerat och påverkat många konstnärer inom svensk glaskonst.

Minnen och hyllningar

Eva Englund, som föddes 1937 i Stockholm och gick bort 1998, har hedrats genom flera utställningar och auktioner. Hennes verk fortsätter att vara eftertraktade av samlare och konstmuseer världen över.

Hennes konst är bevarad i olika museer och samlingar, vilket säkerställer att framtida generationer kan uppskatta hennes arbete. Hennes förnyelse av graaltekniken och konstnärliga vision har gett henne en plats bland de stora namnen inom svensk glaskonst.